Här hittar du information om Saab, och en guide som handlar om Saab bultmönster för olika modeller. På det sättet slipper du själv mäta och vara osäker på om du mätt rätt. Du kan också ta del av lite roliga fakta om Saab och deras bilar genom tiderna, och få reda på lite mer om Saab Car Museum i Trollhättan.
Här kan du hitta bultmönster för olika Saab-modeller. Vill du till exempel veta vad det är för nav-mått på en Saab 9-5 med det bultmönster som är särskilt för den modellen, kan du lätt läsa ut det i tabellen. Navmåttet är måttet på hålet i mitten av fälgen. Du kan också läsa ut ET-måttet som anger vilket avstånd det är mellan fälgens mittpunkt och fälgens anläggningsyta mot navet, i det bultmönster Saab 9-5 eller någon av de andra modellerna har. Det bultmönster Saab har för de olika modellerna hittar du i kolumnen för bultcirkel. Siffrorna anger antalet bultar och cirkelns diameter.
Det fanns ingen bagagelucka från början i Saab 92, utan det tillkom vid en senare utveckling av bilen. Från början gick det bara att få den i färgen buteljgrön, en färg som Saab hade gott om. Det berodde på att den blivit över efter den flygplanstillverkning man stod för under andra världskriget.
Den sista Saab-bilen som tillverkades var en 9-3 Aero Sedan Turbo4. Den tillverkades efter att Nevs tagit över och dragit igång produktionen i Trollhättan på nytt. Bilarna tillverkades under några månader 2013-2014, alla var fullutrustade och köparen kunde välja mellan två olika varianter av fälgar, manuell låda eller automat, och färgerna svart eller silver. Den allra sista bilen var svart.
Vilken Saab som är den mest populära råder det säkert delade meningar om, men i en enkät efter konkursen var det Saab 93, 95 och 96 som vann. Förmodligen beror det på att de har ett utseende som många förknippar med och tänker på som en typisk Saab. Tvåa i omröstningen kom 900-modellen.
Bara att det funnits en bilmodell med namnet Saab Paddan kan ju kännas roligt, men det finns mer intressant om den här modellen. Den byggdes för att testa teknik som skulle användas i Saab 99. Grunden var en Saab 96 med en kaross som breddades med 20 cm. När det upptäcktes av testkörarna klistrades ett emblem från Daihatsu på huven.
Saab Monster var en annan modell som användes för experiment, den här gången för att få fram en bättre motor och högre prestanda. Den kom upp i en topphastighet på 196 km/h, vilket var världsrekord i slutet av 1950-talet. Ett problem var att den låga vikten i kombination med flygplansvingeprofilen gjorde att bilens bakända kunde lyfta vid höga hastigheter.
Modellen Saab EV-1 var utrustad med solceller på taket, vilket ju var en god tanke. Men solcellerna var inte äkta och fungerande inte! Anledningen till detta var att de beställda solcellerna inte hann fram i tid för visningen, så då valde man att sätta något som såg ut som solceller på taket istället.
1984 var det år när Saab för första gången kunde tillverka mer än 100 000 bilar på ett och samma år. 1987 var de uppe i 134 000 på ett år. Målet var att komma upp i 180 000 bilar per år. Tyvärr vände det, och företaget lyckades inte med sitt mål.
Saab PhoeniX var namnet både på en konceptbil och på plattformen som användes. Tanken med bilen var att visa upp det designspråk Saab ville använda sig av i framtiden. En prototyp visades 2011, men mer än så blev det inte. Plattformen hann inte bli färdigutvecklad innan konkursen. Rättigheterna ägs idag av Nevs och plattformen har vidareutvecklats av dem.
Trots att det börjar bli ett tag sen Saab gick i konkurs är det ett populärt bilmärke i Sverige. Två modeller fanns med på en topplista över de mest populära begagnade bilarna. Topplistan gjordes 2021, så det borde vara ungefär samma resultat idag. Det är Saab 3-5 som har åttondeplatsen, medan Saab 9-3 har en femteplats.
På Saab Car Museum i Trollhättan kan du se 70 olika bilar från samlingen. Den äldsta som visas är Saab 92001 från 1947. De bilar som lyfts fram på museet är utvalda med omsorg och de flesta har sin historia just här. Inte bara färdiga och populära Saab-bilar visas upp, utan även provbilar, prototyper, bilar som använts som tjänstebilar och liknande. Det går bra att beundra och fotografera bilarna, men tyvärr inte att provsitta dem. Att det är förbjudet att röra bilarna beror på att de ska kunna bevaras så att fler kan ta del av dem och deras historia.
Saab Car Museum finns i Innovatum District i Trollhättan, som är ett gammalt industriområde. Med bil kan du följa skyltningen till Innovatum från Eurupaväg 45. Med kollektivtrafik kan du ta tåget till Trollhättan, till exempel från Göteborg. Från stationen går det stadsbuss till Innovatum, och från busshållplatsen är det en mycket kort promenad till museet.
Adress för besök och leveranser är:
Saab Car Museum, Åkerssjövägen 18, Byggnad 61, 461 53 TROLLHÄTTAN
På måndagarna håller museet stängt, övriga dagar är det öppet 11-16.